Al-Jazeera , Rabaa channels banned from Egyptian satellite service
Al-Jazeera Channel logo
By HANAN FAYED

CAIRO: Al-Jazeera Mubasher Misr and Rabaa channels were ruled “biased” by the Court of Administrative Judiciary Wednesday, which mandates their deletion from Nilesat, the main cable provider in Egypt, Youm7 reported.

“The channel has betrayed the media code of honor and integrity and took upon itself the broadcasting of lies,” the text of the litigation read.

The court previously obligated the government to stop airing the channel on Nilesat per a similar lawsuit, and upheld the ruling.

Al-Jazeera Mubasher Misr is an affiliate of Al-Jazeera Media Network, owned by Qatar’s royal family. Egyptian-Qatari relations have considerably chilled after the ouster of President Mohamed Morsi. Egypt has accused Qatar of using Al-Jazeera as a mouthpiece to implement its “anti-Egypt agenda” by falsifying news.

The Rabaa TV channel, which broadcasts from Turkey in Arabic, “incites against the national security of the country by broadcasting materials with clear legal irregularities,” the court said in its judgment report.

Nilesat stated Wednesday that Al-Jazeera Mubasher Misr is part of a package owned by Bahraini media company Noursat, while Rabaa is presented by UK-based Viewsat.

The two channels are broadcast on French satellite Eutelsat, Nilesat said, adding that it would contact Eutelsat and request they close them.

Rabaa, which launched in December, is named after Rabaa al-Adaweya Square in Cairo, where supporters of former President Mohamed Morsi held a sit-in for over a month until they were dispersed on Aug. 14, 2013. Hundreds were killed by security forces during the dispersal.

People wanted in “terrorism cases,” such as Gamaa Islamiyya leader Assem Abdel Maged, have also been hosted by Rabaa, the court added.

“Rabaa broadcasts false, misleading news against Egypt to fuel demonstrations and ignite students to protest and commit violence to disrupt the study,” lawyer Samir Sabry, who filed the lawsuit, said.

The same court will rule Thursday in an appeal filed by Sabry, which demands the designation of Al-Jazeera Mubahser Misr as supporter of terrorism. Cairo Court for Urgent Matters had ruled lack of jurisdiction over this lawsuit.

In the aftermath of the ouster of President Mohamed Morsi, Nile Sat closed a number of Islamist channels on grounds of sectarianism, incitement and even profanity. Its decision was backed with several court rulings.

Recommend to friends

Leave a comment